MAD MAX: A HARAG ÚTJA - A kulisszák mögött
- Dátum: 2020. május 21. 10:45
- Szerző: MoziStar
„Számomra olyan az akciófilm, mint a vizuális formába öntött zene. A Mad Max – A harag útja eszelős rockkoncert és opera ötvözete. Azt akarom, hogy a nézők ne dőljenek hátra nyugodtan a székükben, hanem verjen hevesebben a szívük és legyenek részesei a féktelen száguldásnak.”
Miller kiválasztott egy ismeretlen, végzős színészhallgatót
A film 1979-ben robbant be a mozikba, majd két folytatás követte: Mad Max 2. – Az országúti harcos és Mad Max 3. – Az igazság csarnokán innen és túl. "Annak idején, a ’70-es években a rendelkezésére álló alacsony költségvetésből összeszedett néhány motort és autót, kiválasztott egy ismeretlen, végzős színészhallgatót, bizonyos Mel Gibsont a főszerepre és a Melbourne melletti, elhagyatott autóutakon leforgatta átütő erejű, és azóta kultikussá vált filmjét." - mondta Doug Mitchell producer, aki 35 éve dolgozik Millerrel.
„A Mad Max világa nem hétköznapi, de nem is mondanám teljesen elrugaszkodottnak. A Mad Max – A harag útjában már lehetőségünk volt rá, hogy a legújabb technológiákkal még többet mutassunk meg belőle. Olyan helyekre rakhattuk a kamerákat, ahova annak idején elképzelhetetlen lett volna. Ha egy járművön volt a verekedés, akkor a színészekre drótokat tudtunk rakni, amiket aztán az utómunka során eltüntettünk. Amikor Max fejjel lefelé két jármű között lóg, az Tom Hardy. Amikor Furiosa megragadja, akkor Charlize Theron ragadta meg Tomot. Amikor Nux felmászik egy jármű elejére, az Nicholas Hoult.” - mondta Miller.
Tom Hardy mindössze 6 hetes volt
Miller azért választotta Tom Hardyt a címszerepre, mert biztos volt benne, hogy a színész élettel fogja megtölteni a legendás figurát: „Könnyű színészként óvatosnak lenni, de vannak, akik érzelemmel küzdenek. Tom is ilyen. Nem ismeri a félelmet. Pontosan ilyesvalakinek kellett jönnie ahhoz, hogy megszülethessen az új Mad Max-film. Tudtam, hogy meg fogja találni magában Max lelkét. Tom karizmatikus. Titokzatos, de sérülékeny, van benne melegség, de érződik, hogy életveszélyes is tud lenni.”
Az első film bemutatójakor Hardy mindössze 6 hetes volt, de később a film nagy hatással volt rá. A rendező azt kérte tőle, hogy ne a már ismert figurát játssza el újra, hanem alkossa újra a karaktert. „Mel Maxe ikonikus. Vele nem lehet, és nem is akartam versenyezni. George-dzsal azon dolgoztunk, hogy ennek a filmnek saját Maxe legyen. Zseniális az alapanyag és nagy megtiszteltetés eljátszani ezt a szerepet. Találkoztam Gibsonnal, együtt ebédeltünk, nagy élmény volt. Átadta a stafétabotot.” – szögezte le Hardy. "Ha azt gondolják a nézők, hogy egy kaszkadőrmutatvány, amit látnak, túl extrém vagy egy robbanás túl látványos, biztosíthatom őket, hogy nem számítógép alkotta ezeket. Én vagyok rá a szemtanú. Kora reggeltől késő estig az akciókról szólt minden. Őrületes volt.” – mondta Hardy.
Charlize Theron egy új karaktert alakít
„Charlize nagyon erős nő, nem csak testileg, hanem lelkileg is. Ugyanakkor sérülékeny is. Charlize minden rezdülésében nő, de ebben a karakterben nem sok női vonás van. Élete során sok fájdalom és bánat érte, de nincs ideje ezen rágódni. Egyetlen választása van, ha életben akar maradni. Felvenni a harcot. Charlize-ban elég szenvedély és tehetség van ahhoz, hogy elhiggyük neki, nincs benne félelem.” – mondta Miller. "Hat hónapig dolgoztunk a filmen, de ez alatt az idő alatt szinte levegőt sem kaptunk. De tudtuk, hogy hatalmas kihívással kell szembenéznünk, és egyikünk sem bánta.” – nyilatkozta Theron.
Egy legenda új életre kel
Miller képzeletében a Mad Max – A harag útja elsősorban képekben jelent meg. Ahelyett, hogy hagyományos forgatókönyvet írt volna, felvette a kapcsolatot Brendan McCarthy képregényrajzolóval és animátorral. McCarthy megdöbbent a felkéréstől: „Megkérdeztem, hogy ugye tudja, hogy még soha nem írtam forgatókönyvet? Vállat vont és azt mondta, sebaj, én már igen. Úgyhogy belevágtunk. Óriási rajongója voltam az eredeti trilógiának, ezért csodálatos volt, hogy a részese lehettem az új film kitalálásának”. Közel egy év után a kreatív csapattal kitapétázták Miller stúdiójának tárgyalóját: a falakon sorakozott a 3.500 képből álló storyboard, a Mad Max – A harag útja első vázlata. Miller felkérte Nico Lathourist, hogy vegyen részt a forgatókönyvírásban. Miller csapatának tagjai is beszálltak már a kezdet kezdetén a munkába: PJ Voeten, Guy Norris és a díszlettervező, Colin Gibson ott volt a projekt minden állomásánál és hajtűkanyaránál az előkészítés 10 éve alatt. „PJ, Colin és Guy nélkül nem jöhetett volna létre ez a film. És akkor sem készülhetett volna el, ha George nem veszi a fáradtságot, hogy időt nem kímélve, kockáról kockára jó előre kitalálja a filmet. A storyboard volt a forgatás Bibliája.”– jelentette ki Doug Mitchell.
Az Oscar-díjas operatőr, John Seale éppen a visszavonulásra és nyugdíjas éveire készült, amikor a filmkészítők megkeresték. „Végülis a Mad Maxről és George-ról volt szó!"
Miller eredetileg egy kamerával akart forgatni, de mire a felvételekre került a sor, Seale és a csapat meggyőzte, hogy sokkal jobban járnak párhuzamosan forgató 3-4 kamerával, 2-4 steadicammel, légikamerával és az ütközéseket belülről vevő, törhető kamerákkal, amelyekben viszont a digitális adathordozók biztonságban vannak.
Jenny Beavan jelmeztervező azért is örült a felkérésnek, mert ez a film kibillentette a komfortzónájából. „Rengeteg kosztümös filmet csináltam, de egy posztapokaliptikus világot egészen más kitalálni. Szabadon engedhettem a fantáziámat, de azért valós gyökereket is kerestünk az ötletekhez. Végülis totálisan abnormális dolgokat találtunk ki.” – mondta a tervező.
Mel Gibson bőrdzsekijének Miller nem tudott ellenállni
Bár Miller minden részlegtől azt kérte, hogy ne legyen semmilyen utalás a korábbi filmekre, egy ikonikus darabnak nem tudott ellenállni a stáb: az eredeti bőrdzsekinek, amit a Mad Max 2. – Az országúti harcosban viselt Mel Gibson. Amikor erre rátaláltak, a forma és a válltömések alapján új, de a régire rímelő ruhadarabot kapott a Hardy játszotta Max. Minden egyes forgatási napon legalább 150 kaszkadőr vett részt, de Guy Norris 65 tagú alapcsapata alakította Halhatlan Joe seregét. A kaszkadőrök a szokásostól eltérő feladatot kaptak: most nem egy színész helyett kellett bizony jeleneteket megcsinálniuk, hanem saját szerepet kaptak.
A stábnak határozott elképzelése volt a látványról, Voeten és Gibson pedig bejárta a Földet, hogy megtalálja a tökéletes környezetet. Jártak Dél-Amerikában, Afrikában, a Közel-Keleten. Végül úgy döntöttek, hogy visszatérnek Ausztráliába, és ott fognak dolgozni, ahol a Mad Max 2. – Az országúti harcos is készült. Oda is utaztak, csakhogy az utóbbi 2 év esőzései teljesen átformálták a tájat. „Olyan helyszínt kellett találnunk, ahol soha nem esik az eső. Namíbia éppen ilyen.” – jelentette ki Miller. A Namib-sivatag tökéletes választásnak bizonyult. A stáb következő feladata az volt, hogy az óriási léptékű produkció minden elemét, minden jelmezt, kelléket, beleértve 150 járművet Ausztrália keleti partjáról a helyszínre, Afrika nyugati partjára szállítsanak.
Hogyan kell megtámadni egy konvojt?
A Mad Max – A harag útja 150 autója, kamionja és motorbiciklije önálló szereplői a filmnek. Ennek megfelelően kézzel, nagy műgonddal készültek Peter Pound tervei alapján, a megvalósítást pedig Colin Gibson vezette. A járműveknek nem csak a történethez kellett igazodnia és nem csak jól kellett kinéznie, hanem ki kellett bírnia a több hónapnyi kőkemény igénybevételt Namíbia zord sivatagjában.
A forgatás legintenzívebb időszakában 1.700 stábtag volt a helyszínen, az átlagos létszám 1.000 fős volt. 5 darab német, egykori katonai szállítójármű vitte a felszerelést helyszínről helyszínre. A három futballpályányi területen fekvő „alaptábort” hatszor kellett költöztetni a 120 nap alatt. A stáb tagja volt Jon Iles hadtörténeti és fegyverszakértő, aki a katonai stratégiákat beszélte át az alkotókkal. „Tőle kérdeztük meg, hogyan kell megtámadni egy konvojt. Hogyan kell megvédeni egy páncélozott járművet? Jon mindent tud a taktikáról.” – mesélte Norris.
A forgatás Theron számára olyan volt, mintha biztonsági háló nélkül kellett volna kötéltáncolnia. „Ilyen világban a szavak luxusnak számítanak. De ahhoz, hogy érzelmeket tudj átadni beszéd nélkül, ki kell mozdulnod a komfortzónádból. Bíztam abban, hogy George tudja, hogyan kell a film érzelmi ívét nagyon kevés párbeszéddel érzékelhetővé tenni. Rá kellett jönnöm, hogy színészként mennyi mindent bízok a szavakra. Vissza kellett gondolnom a régi időkre, amikor még táncos voltam és a testemmel kellett egész történeteket elmondani. Ha ezzel megbékélsz, akkor a történetmesélés ezen módja nagyon felszabadító tud lenni.” – mondta a színésznő.
Nicholas Hoult néha elfelejtette, hogy valójában színészi feladatai vannak a forgatáson. „George mindent magasabb szintre emel. Felejthetetlen élmény volt fejest ugrani a világába, megváltoztatta az életemet. Mindenfelé robbannak dolgok körülötted, kaszkadőrök lendülnek át a fejed felett motorokra és teherautókra, és te legszívesebben csak néznéd az egészet tátott szájjal. Aztán észreveszed, hogy az egyik kamera rád szegeződik, és eszedbe jut, hogy te is benne vagy a felvételben.” – mondta a színész.
Tom Hardy számára a kulcs a fizikai feladatokhoz az volt, hogy Max nincs acélból. „Mindennek ára van. Igen, ebben a posztapokaliptikus világban is van fájdalom. Nem szuperhősöket látunk, hanem embereket, akik megsérülnek. És ha földre kerülsz, azt nem lehet finomkodva, óvatosan eljátszani. A kemény helyzeteket úgy kell eljátszani, hogy látszódjon a vásznon is, hogy átmegyünk ezeken a dolgokon. Hozzá tartozik ehhez a szerephez, hogy a saját bőrömön érezzem a sebezhetőséget.” – mesélte a színész.