Box Office: A Star Wars a 2015-ös év legjövedelmezőbb filmje!
- Dátum: 2016. január 11. 20:06
- Szerző: Steiner Ádám
1. Star Wars: The Force Awakens (Star Wars: Az ébredő Erő)
2015-ben nem volt még egy olyan blockbuster, ami annyira lázba hozta volna a világot, mint a Star Wars. Igaz, rövid időre a listát Colin Trevorrow filmje, a Jurassic World vezette, ám szerencsére J. J. Abrams villámgyorsan bebizonyította, hogy a Jurassic World nem volt több egy átmeneti rendszer anomáliánál. Pedig nagy volt a nyomás a rendezőn: George Lucas négymilliárd dollárért adta el a stúdiómogulnak - akik csendesen gyarmatosították már fél Hollywood-ot – a Star Wars készítésének a jogait. Ha a folytatások is ilyen tempóval fognak pénzt termelni, úgy a Disney hamar tényleges profitra válthatja a rekordméretű befektetését. Ne rohanjunk még ennyire előre, nézzük meg, miként teljesített idén a Star Wars-saga legújabb felvonása.
Az ébredő Erő hódítása során minden idők legjobb nyitó hétvégéjét tudhatja a magáénak - 247 milliós premier. Globális összbevétel szintjén is nagyon gyorsan, mindösszesen két hét alatt átlépték az egymilliárd dolláros álomhatárt: jelenleg 1.733 milliárd dollár áll az űreposz mellett. Az elemzések szerint két-két és fél milliárd dollár környékén fejezheti Kylo Ren a mozis „terrorját”. És akkor a merchandising termékekből befolyt összeget nem is említettük.
Rövid idő alatt újabb rekordot döntött a hazai mozikban a Star Wars hetedik epizódja átlépte az egymilliós nézőszámot. A filmre pontosan három hét alatt 1 005 146 ember váltott jegyet, 1 463 582 649 forintnyi bevétellel. Utoljára a 2009-ben bemutatott Avatar volt az a film, amire több mint egymillió néző volt kíváncsi, igaz, az nagyjából három hónap után lépte át ezt a mérföldkövet.
Egy kis érdekesség, ami előrevetíti a két év múlva esedékes Star Wars vs. Avatar - csatát: amíg az űropera nyolc nap leforgása alatt elképesztő 440 millió dollárt szedett össze Amerikában, addig Jake Sully története ugyanennyi idő alatt „csak” 160 millióig jutott. A két világvezető blockbuster megítélése/összehasonlítása nem feltétlenül jogerős, ugyanis amíg a Skywalker-család történetén lassan a harmadik generáció fog felnőni, addig James Cameron forradalmi látványfilmje csak most építette ki a saját rajongói táborát, ami két év múlva hangsúlyosabban lesz jelen a premierszámokban.
2. Jurassic World
Nincs a listán még egy olyan film, ami annyira felbosszantott volna idén, mint Colin Trevorrow arcátlan másolása, a Jurassic World. Bármi is a véleményem a végtermékről, azt nem tagadom, hogy voltak értékelhető momentumai, nosztalgikus kikacsintásai a régi időkre, csak hát pont a nagy legyőzője, a Star Wars bizonyította be, hogy lehet úgy is ápolni a múltat, hogy közben értelmesen, tartalmasan, ötletesen építjük a jövőt.Ezzel szemben a Jurassic World képtelen volt a radikális megújulásra, amit a végjátékban - a két dinoszaurusz csatájában - töredelmesen be is vallott. Ez a korrekt, önkritikus megmozdulást abszolút értékelni tudtam. Ettől függetlenül a számok ezúttal (sem) nem a minőségről, hanem a filmet övező hisztériáról árulkodnak: a marketingesek és Steven Spielberg klasszikusának kellemes emlékei az amerikai nézők zsebéből 652 millió dollárt, a tengeren túli közönség pénztárcájából több mint egymilliárd dollárt „csalt ki”. Összesen 1.688 milliárd dollár állt a Jurassic World neve mellett, ami idén - szerencsére - csak a második helyre volt elég.
3. Avengers: Age of Ultron (Bosszúállók: Ultron kora)
Némiképp meglepő, hogy a Disney másik pénzügyi „halálcsillaga” csak a dobogó harmadik fokára állhatott fel, holott a népszerűsége, legalábbis látszólag, az első Vasember-film óta töretlen. Eddig meg voltam róla győződve, hogy az előre bejelentett menetrend - 2020-ig van előre kiépítve az Univerzum - ütem biztosan meg fog valósulni, ám az Ultron korának eredménye némi árnyékot vethet a tervre. Szó sincs arról, hogy Joss Whedon Bosszúállói „megbuktak” volna, csak jelzi, hogy a nézőkben elindult egy természetes telítettségi folyamat. Könnyen lehet, hogy átmeneti kisiklásról van szó - Amerikai Kapitány: Polgárháború után többet fogunk tudni -, és ezek a számok nem magát az Univerzum hanyatlását, csak az Ultron korának gyengeségét mutatja. Ettől függetlenül a Disney nem dőlhet elégedetten hátra a dollárból kibélelt bőrkarosszékében.Muszáj, hogy újra fellobbantsák a rajongókban az egyre inkább pislákoló lelkesedést a filmjeik iránt. A helyzetüket nehezíti, hogy jövőre érkezni fog a Batman v Superman, ami a maga komorabb, „darkosabb”, frissebb felütésével akár nézőket csenhet el az eddigi piacvezető képregény-birodalomtól.
Az Avengers: Ultron kora összesen 1.409 milliárd dollárig jutott - 459-et a hazai, 946-ot a külföldi forgalmazásból szállított -, ami egyrészt minden film javára várna, másrészt pedig ne feledjük el, hogy a második fázist lezáró film a kilencedik már a kilencedik a sorban, ami még inkább felerősíti a teljesítményt.
4. Inside Out (Agymanók)
Ha van olyan film, ami abszolút megérdemli, hogy a legjobb ötben legyen az az Agymanók, hiszen az idei év messze legkreatívabb amerikai alkotásáról van szó. Pete Docter animációs meséjének története érezhetően nem elsősorban a gyerekekre fókuszált. Többet akart nyújtani az érzelgős, felszínes tanmesénél. Ez a fajta érettség a kivitelezésben is tetten érhető volt. A végtelenül fantáziadús animációs mesét 175 millió dollárból készítették rögzítették, ami már Toy Story-szint - többet áldoztak rá, mint a népszerű Így neveld a sárkányodat-sorozatra, vagy a többrészes Kung Fu Pandákra. Szerencsére alaposan visszahozta az árát.Igaz, hogy nem sikerült az érthetetlenül túlpozícionált Jégvarázs eredményét elérnie, de így sincs ok panaszra: a kedves kis (agy)manók Amerikában 356 millió dollárig jutottak, míg a külföldi forgalmazásból 495 millió dollár „csordogált” a stúdió bankszámlájára. Ha végzünk egy kis fejszámolást, akkor rögvest rájövünk, hogy az Inside Out teljes bevétele végül 851 millió dollár környékén állt meg, amivel a 2015-ös naptári év ötödik legjövedelmezőbb alkotása lett. Ne feledjük, hogy a pénz mellett alapos díjesőben is részük lehetett: arról „csiripelnek a hollywood-i madárkák”, hogy az Inside Out viheti haza a legjobb animációs alkotásnak járó Oscar-díjat, de az biztos, hogy a Golden Globe-ot már megkapták!
5. Halálos iramban 7. (Furious 7)
A szomorú győzelem. Így aposztrofálnám a Halálos iramban 7. újabb elképesztő „mozis gyorsulását”. James Wan - aki a horrorfilmek után első ízben próbálkozott blockbuster-t rendezni - debütáló filmje a franchise legjövedelmezőbb alkotása lett. Igaz, ehhez az eredményhez jócskán hozzájárult Paul Walker szörnyű tragédiája is. Mint ismeretes, a népszerű amerikai színész barátjával halálos kimenetelű autóbalesetet szenvedett.Az élet iróniája, hogy pont az ölte meg, ami mindentéren az életét jelentette. Sajnos az emberek újfent bebizonyították, hogy a katasztrófa-turizmus a legjövedelmezőbb „iparág”a mai világban, máskülönben a Halálos iramban 7. nem tudott volna ennyi pénzt „összefurikázni”. Főleg a tengerentúlon volt igazán népszerű Paul Walker búcsúversenye: amíg Amerikában épp, hogy átlépték a 350 millió dolláros mérföldkövet, addig a világ többi mozijából 1.161 milliárd dollár került a Universal bankszámlájára. A globális összbevétel így átléphette a 1.515 milliárd dollárt. Ezzel az eredménnyel az összetett versenyben pedig ötödik helyet szerezte meg.
Hamupipőke, James Bond és Katniss a legjobb tízben
A Disney igazán szép évet tudhat maga mögött: amellett, hogy a Star Wars-szal és a Marvel-filmekkel idén több milliárd dollárt kaszáltak, bebizonyították, hogy az élőszereplős meseadaptációk valójában csak most élik az aranykorukat. A Hófehérke és a vadász, na meg a Demóna sikere után Kenneth Branagh tolmácsolásában megismerhettük Hamupipőke hányatott sorsát is, amire minden piacot beleszámolva összesen 542 millió dollár értékben váltottak jegyet.
A várakozásoknak megfelelően tudott búcsúzni Katniss Everdeen. Az utolsó, mindent eldöntő harc a Kapitólium ellen összesen 604 millió dollárt hozott a Lionsgate konyhájára. Összbevétel szempontjából nem maradtak el olyan sokkal az első Hunger Games-eredményétől – anno 694 millió dolláros összbevétellel zárták a mozis karrierjüket -, ám az inkább beszédesebb adat, hogy az amerikai nézők, így négy egészes estés mozi után igencsak ráuntak a történetre: amíg az első Viadal Amerikában 408 millió dollárt hozott a konyhára, addig az utolsó fejezet, a Kiválasztott 2. „csak” 260 millióra volt képes. A csúcson kell(ene) abbahagyni, ám Lionsgate nem tudja elviselni egykori szerelmének hiányát: máris különböző spin-offokat tervezgetnek. Újabb Univerzum van kiépülőben?Egy hajszálon múlott ugyan, de a legújabb James Bond-mozinak, a Spectre-nek végül sikerült elcsípnie a tízedik helyet. Bár a Sony nyilvánosan sosem fogja elismerni a kudarcát, ám ennél biztosan átütőbb eredményben reménykedtek. Főleg annak fényében, hogy Sam Mendes első 007-es filmje, a Skyfall minden várakozást felülmúlva több mint egymilliárd dollárt termelt a csődszéle felé közelítő Sony-nak. A Spectre, ami pontosan követi a Skyfall cselekményszálat, Amerikában 195 millió dollárt jövedelmezett – ez is kevés volt ahhoz, hogy visszahozzák a 245 milliós budget-et -, míg a nemzetközi forgalmazásból jóval többre, 642 millió dollárra sikerült szert tenniük, ami azért alaposan megszépítette a globális mérleget: a Spectre neve mellett 838 millió dolláros összeg szerepel. Ezzel az új film Daniel Craig második legjobb 007-es kalandja lett, megelőzve a személyes kedvencemet, a Casino Royal-t (599 millió) és a botrányosan gyengére sikeredett Quantum of Solace-t (586 millió). A brit színésznek nincs oka a szégyenkezésre: a hosszúra nyúlt tikosügynöki tevékenysége alatt rácáfolt a kétkedőkre, és visszavezette a 007-es ügynököt a kihalás széléről a csúcsra.
Idén a Batman v Superman-től, az Amerika Kapitány: Polgárháborútól, a Harry Potter-univerzumban játszódó Legendás állatok és megfigyelésük-től, és a Star Wars: Rogue One-tól várunk sokat.