Michael Keaton őrületes show-t csinál!
- Dátum: 2015. január 08. 20:55
- Szerző: Csákó Zsuzsi
Michael Keaton egyszer ezt nyilatkozta: „Nem kellett nekem ahhoz Batmannek lennem, hogy el tudjam játszani Birdmant”, arra célozva, hogy nem önmagát formálja meg a filmben, ugyanis a szerepe szerint egy valaha szuperhőst alakító, elfelejtett színészt testesít meg, aki próbál visszajutni a reflektorfénybe egy színdarab főszerepének és rendezésének elvállalásával.Riggan Thomson (Michael Keaton) egy kiöregedett, majdhogynem hulló csillag, aki a Birdman által vált ismertté és sztárrá, de azóta nem hallani felőle. Riggan megpróbálja újjáéleszteni pályafutását, de nem a három részt megélt Birdman 4. részével, amit dacból sem készít el, hanem egy Broadway színdarabbal készül újra a köztudatba kerülni. Raymond Carver: Miről beszélünk, amikor a szerelemről beszélünk? című novelláját állítja színpadra, amelynek ő a főszereplője és rendezője is. Ahogy a filmeknél, úgy a színdaraboknál is nagy jelentősége van a kritikusok véleményének. A visszatérés sikerességét nem csupán a kritikusok árnyékolják be, a kollégák sem túl optimisták, és akkor nem beszéltünk a beskatulyázásról és előítéletekről. És, hogy Riggannek ne legyen egyszerű dolga, még saját magával is vívnia kell, a fejében még mindig ott tollászkodik Birdman, aki a saját dámonává vált.A próbák már javában zajlanak, amikor a főszereplő váratlanul „kidől”, a helyére pedig hirtelen gyorsasággal találnak egy kiváló színészt, Mike-ot (Edward Norton), aki amúgy egy elviselhetetlen, irritáló ember. A darab női főszereplője (Naomi Watts) mindig Riggan körül legyeskedik. A producer, aki egyben ügyvédje is főhősünknek (Zach Galifianakis), pesszimizmusa ellenére mindenben támogatja őt. De ott van még Riggan drogfüggő lánya/asszisztense (Emma Stone), aki állandóan a nyakában liheg. Szóval, nem csak a darab okoz nehézségeit követhetjük figyelemmel, de Riggan családi problémákkal is szembesül és volt felesége (Amy Ryan) is időről időre felbukkan, hogy segítsen kézben tartani a dolgokat…
Alejandro González Iñárritu (Bábel, Korcs szerelmek, 21 gram) filmje egyszerre szórakoztató és zavarbaejtő, na meg persze meglepő. Szürreális jelenetek váltják egymást, és csak kapkodjuk a fejünket. A film hangulatában és mondanivalójában sokrétű: Michael Keaton félig pucéran, pisztollyal zárja darabjának premierjét, Edward Norton alsógatyában verekszik össze Keaton-nal, Emma Stone pedig igen bátran ül egy magas épület szélén és beszélget, ezek mellett olyan dolgokat is látunk váratlan helyzetekben, mint lövés, hallucináció, robbanás…ilyen és ehhez hasonló jelentekkel tarkítja a rendező a Birdman-t, amely szerintem egy briliáns komédia Hollywoodról. Tökéletesen vázolja az amerikai szórakoztatóipar néhány szegmensét, a rendezők és a kritikusok munkáját, kapcsolatát.Riggan egy bizonytalan figura, aki kétségek közt sodródik. Számára a valóság és az illúzió határ néha elveszni látszik. Megerősítést keres, hogy ő többet ér egy középszerű embernél. Démonja, Birdman mindig ott zúg a fejében, megállás nélkül ismételgeti neki, hogy ő még mindig az a szuperhős, akit megismert a világ, de Riggan ezt maga mögött szeretné hagyni, miközben szembesül a csekély lehetőségeivel, a valósággal. Riggan mániája a hírnév, minden erejével azon van, hogy megmutassa, nem csak szuperhőst alakító színészként arathat sikert valaki, annak tükrében, hogy, amint az utcára lép, máris mindenki Birdman-t látja benne. És nincs ez másképp a valóságban sem, Robert Downey Jr., mindig a pimasz Tony Stark, azaz a Vasember lesz (Bár a tavalyi A bíró c. filmben egész jót alakított), Chris Hemsworth a pöröllyel rohangáló Thor (Idén a Blackhat-ben játszik egy agyas programozót), és így tovább. A lényeg, hogy Hollywood egyre ritkábban rukkol elő eredeti ötlettel, amiben nincsenek szuperhősök, és Riggan görbe tükre erre világít rá.
Michael Keaton tényleg visszatért, bámulatosat alakít, Edward Norton pedig zseniális. Lehet, hogy az idő vagy a szünet tett nekik jót, de valóban élvezetes volt őket látni, hallani. A film legnagyobb erénye: az őszintesége, a filmiparnak szánt fricskák, és a színészek alakításai. Jól látszik, hogy a rendező ambíciói a merészség irányába haladnak a Birdmannel. Ami pedig a vágást illeti, mondhatni dokumentarista stílusú, hiszen végig követhetjük a színészek munkáját, szinte vágatlanul. Iñárritu játszi könnyedséggel ötvözi a komédiát és a tragédiát. Elegáns, kaotikus jellege ellenére is élvezhető ez a káosz. A film legnagyobb kérdése: létezik-e Birdman? Nos, ezt döntse el mindenki magában.
MoziStar: 8/10
BIRDMAN AVAGY (A MELLŐZÉS MEGLEPŐ EREJE)
Eredeti cím: Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance)
Főszereplők: Michael Keaton, Emma Stone, Edward Norton, Naomi Watts, Zach Galifianikis, Amy Ryan. Fényképezte: Emmanuel Lubezki. Zene: Antonio Sanchez. Látvány: Kevin Thompson. Írta: Alejandro González Iñarrritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris, Armando Bo.
Rendezte: Alejandro González Iñarritu
Mozibemutató: 2015. január 15.
Színes amerikai film
Műfaj: vígjáték, dráma
Gyártó: Fox Searchlight
Játékidő: 119 perc
Korhatár: 12
Forgalmazó: InterCom