Meghökkentő sorozatos és filmes kampányok
- Dátum: 2014. július 05. 14:50
- Szerző: Steiner Ádám
1. Dexter
Ha marketingről van szó, abban bizony a Dexter reklámszakemberei élen járnak. Okosan felismerték azt, hogy a mai reklámzajos világunkban - ahol minden utcasarokról, póznáról, postaládáról egy plakát vagy szóróanyag nézz vissza ránk - nem lehet már érvényesülni az agyonhasznált, unalmas és fantáziátlan reklámeszközökkel. Újításra van szükség. Az embereket meg kell döbbenteni ahhoz, hogy lássanak is, ne csak nézzenek. A Dexter-nél ez a gépezet pedig véresen működött!
Kezdjük a szökőkúttal. Ha hasonlót látnék Pesten, akkor biztosan megállnék mellette néhány pillanatig erejéig, hogy elgondolkozzam: mégis mi a fene van itt? Sőt még pár képet is készítenék, amit megmutatnék a barátaimnak. Bumm! Már működik is a dolog, terjed a Dexter kórság. Pedig anno, amikor ezt megálmodták, még nem tobzódott a világ összes tinédzserre selfie-lázban. Képzeljétek csak el, hogyha most csinálna valaki egy hasonlót, akkor az milyen őrült módon terjedhetne a facebookon!
Még egy olyan hétköznapi cselekvés, mint a henteshez járás is tartogathat nem várt borzalmakat. És most nem a romlott húsra gondolok. Óriási megdöbbenést okozhatott egy-két vásárlónál az, hogy a gyanútlan szemlélődés közepette egy levágott emberi kézre bukkantak a pultban. Zseniális ötlet!
2. The Walking Dead
A The Walking Dead-marketingeseinek sem kell a szomszédba menni néhány elvetemült ötletéért. Miért is kéne? Hiszen önmagában a sorozaton is olyan írók dolgoznak, akiknél ideje korán elmentek otthonról. Vagy az írószobában némi fantázia serkentő „vitamint” használnak. Többek között az elborult történet miatt lehet az, hogy a zombis sorozat elképesztő sikernek örvend. Egy kis érdekesség: az AMC kábelcsatornán futó sorozat évadzárója 15 milliós nézőszámot ért el. Ami azért irdatlan magas szám, mert ezzel nem csak, hogy a többi konkurens kiscsatorna sorozatát páholta el nagy durván – a második legnézettebb sorozata azon a napon a Shameless volt a maga 1.7 milliós nézettségével -, hanem még a sokkal több emberhez eljutó országos csatornák sorozatait és műsorait is alaposan lepipálta. Elképesztő teljesítmény!
Egy ilyen történettel és vizuális megoldások operáló sorozatnak már-már kötelessége meghökkentő reklámanyagokkal előállnia. Meg is tették! Egy kamiont teleszórtak véres emberi testrészekkel, gondosan ügyelve rá, hogy néhány darab feltűnően kilógjon a raktérből.
3. Trónok Harca
A Trónok Harca – hasonlóan a zombis „kollégájához” - is elképesztő nézői sikereket ér el évadról-évadra. Minden meg van benne, amire a mai nézők kíváncsiak: szex, véres harcok és ármánykodás. Mindezt igényes és kidolgozott formában tálalják a nézők elé. Csalódott is lennék, ha pont az HBO nem lepette volna meg a világot néhány kreatív reklámfogással. Ilyen egyedi ötlet volt a Vastrónra hajazó „biciklis taxi”, amivel minden rajongó bizonyára szívesen menne egy kört. Én is. Szó szerint egy utazás alkalmával valódi királynak és királynőnek érezhetnénk magunkat
A másik remek ötlet a harmadik évad népszerűsítésére készült. Az újságos megoldás alapkoncepciója az volt, hogyha az ember megtalálja ezt az újságot, és kinyitja – mert miért ne tenné? - akkor a cikk szövege fölött látná Daenerys egyik sárkányának az árnyékát. Kíváncsi lennék egy olyan statisztikára, hogy az olvasók közül hányan néztek fel azonnal az égboltra.
Szerencsére a válogatásomba egy magyar példa is bekerülhetett. A képen látott megoldást a hazai reklámszakembereink a Trónok Harca második évadjához eszelték ki. Jól érzékelhetően a kreatív koncepcióhoz felhasználták a sorozat legismertebb mondását: Közeleg a tél! Tulajdonképpen sikerült befagyasztaniuk a Westendet. Ötletes megoldás, szívesen látnék hasonló filmes vagy sorozatos promót a jövőben is.
4. True Blood
True Blood sokáig az HBO zászlóshajója volt. Az egyedi történetvezérlésű vámpíros sorozat minden téren különbözött attól, amit a Twilight vagy épp az egyik amerikai országos csatornán, a The CW-n futó The Vampire Diaries lefektettet. Ebben a sorozatban a szex, a vér és a vámpírok társadalmi elfogadottsága kapott nagyobb hangsúlyt. Ezt meglovagolva a marketingesek azt találták ki, hogy milyen jó pofa lenne kitenni egy letéphető cédulás szóróanyagot a városban. A csavar a történetben, hogy nem a jól megszokott álláshirdetős kis papírfecnit lehetett letépni, hanem egy-egy "fakarót", amit a ránk támadó vámpírok szívébe lehetne döfni. „Praktikus” és zseniális ötlet!
5. Carrie
Végezetül álljon itt egy filmes reklámfogás is. Az alábbi videót Stephen King egyik legnépszerűbb könyvadaptációjának, a Carrie-nek a népszerűsítésére eszelték ki. A történet szerint egy hétköznapi kis kávézót felszereltek olyan filmes kellékekkel, amelyekkel el tudták hitetni a gyanútlanul emberekkel, hogy a lány, aki dührohamot kapott, valóban telekinetikus képességekkel rendelkezik. A zseniális vírusvideó futótűzként terjedt az interneten. A titkuk az lehetett, hogy ügyesen kihasználták a természetfeletti témában rejlő potenciált és azt az emberek „ellen” fordították.