asdf

Igenis lehet jó filmet készíteni számítógépes játékból

  • Szerző: P. Kristóf
Videojátékból filmet készíteni nagyon rizikós vállalkozás, hiszen eddig egyetlen igazán jó darab sem született, maximum elvétve egy-egy elfogadható. Éppen ezért a Need For Speed című filmet én is szkeptikusan vártam, de legnagyobb meglepetésemre pozitívan csalódtam benne.

A korunk Ed Wood-jának tartott Uwe Boll förtelmei és az olyan borzalmas videojáték adaptációk után, mint például a Doom, a Max Payne, vagy a Hitman volt, a Need For Speed című film alapból hátránnyal indul, hiszen óriási megkülönböztetést kap elődjei miatt. Persze azért voltak már olyan próbálkozások is, amik ha jók nem is, de legalább elfogadhatóak lettek, mint például a Perzsia hercege, vagy az első Resident Evil, igazán ütős filmet a műfajban azonban még nem láthattunk. Akkor mégis miért készítik sorra ezeket? - merül fel bennünk a kérdés. Hát azért, mert mindezek ellenére a játék rajongói mégis beülnek rá és általában anyagilag nyereségesek lesznek. 

Need For Speed

A Need For Speed igazán komoly célt tűzött ki maga elé, a korábbi kudarcok sötétségét szeretné eloszlatni az ilyen adaptációk feje felöl. Legnagyobb meglepetésemre azt kell mondja, hogy sikerült is neki, hiszen az eddigi filmtörténelem legjobban sikerült videojáték adaptációját tisztelhetjük benne. Pedig a legnagyobb húzónév a stáblistában csupán a Breaking Bad Jessie Pinkman-je és Michael Keaton, de ennek köszönhetően a pénzforrást nem a kirakatfigurákra pazarolták el, hanem a film minőségébe fektették bele. Azért az utolsó pillanatban még ezt is átkonvertálták 3D-be, csak úgy biztos, ami biztos alapon, hogy el lehessen adni, pedig erre egyáltalán nincs szükség, a film önmagában elég.

Need For Speed

A Need For Speed így elég széles közönségre építhet, hiszen egyrészt kitölti az űrt a Halálos iramban-széria helyén az idei kínálatban, emellett a Breaking Bad rajongóit is kíváncsivá tette, az eredeti játék rajongói számára pedig egyenesen kötelező, de a gyors járgányok szerelmesei sem fogják feltehetőleg kihagyni. Ez az alap, de annak köszönhetően, hogy egy sablonos robbanás és benzinorgiánál jóval több lett, szinte bármilyen réteg számára kellemesen fogyasztható lett.

Need For Speed

Szóval végre valahára nem egy rétegfilmmel van dolgunk, hanem valami teljesen új elképzeléssel. A film 130 perces, ami első ránézésre ijesztő lehet, hiszen ki kíváncsi ilyen hosszú autós üldözésre? Ezt az időt azonban nem olcsó trükkökkel töltik meg, hanem egy nagyon kerek és összetett történetet építenek fel, amely egészen addig nyúlik vissza ameddig kell és nem két percenként ugrál az időben, hanem egy pontból kiindulva lineárisan halad előre. Az első fél órában gyakorlatilag a karaktereket ismerhetjük meg, az életmódjukat, a kapcsolataikat, minden olyan dolgot, ami a törétnet szempontjából fontos lehet, de semmi fölöslegeset. Teszi mindezt úgy, hogy nem nevetségesen taglalja a dolgokat, hanem a szituációkból inkább megmutatja ahelyett, hogy a szánkba rágná egy unalmas monológgal.

Need For Speed

Az igazi történet megismeréséhez így viszonylag sok időre van szükségünk, ami ritkán jellemző egy ilyen filmre, pont ettől üt ekkorát. Amikor pedig beindul, akkor tényleg elszabadul egyfajta sebesség, vagy inkább adrenalin a filmben, ami az utolsó képkockáig nem enged el, akár látványos jelenetet látunk, akár a szereplők közötti konfliktusokat, a feszültség végig jelen van. Michael Keaton a Robotzsaru után, bár hasonló szerepkörben látható, de végre újra színészként viselkedett és igazán jó őt így látni. Aaron Paul pedig egyértelműen tökéletes választás volt, pontosan megvan benne az a vidéki faszagyerek kisugárzás, ami ehhez kell és színészileg is hozta azt a színvonalat, ami ehhez kellett, de a többiekre sem lehet panasz, még ha egyesek feje furcsán idegesítő is kinézetre, egytől egyig jól játszottak.

Need For Speed

A Need For Speed hangulatában és stílusában is rendkívül összetett. A legfontosabb, amit kiemelnék előszöris, hogy végre az aprólékosan, de nem terjengősen kifejtett törétnetnek köszönhetően végre igazi motivációja van a filmnek és nem csupán a pénzre, vagy egy semmiből jött hülyegyerek dicsőséghajszolására megy ki a játék. Egy meglehetősen komoly bosszúmozival van ugyanis dolgunk, melynek anarchista benzinfüggők a főszereplői, akik mégis jó emberek, szándékosan sosem ártanának senkinek. Ettől a bohém stílustól rendkívül szimpatikusak, mégis alvilágiak lesznek, amolyan tökéletes főhősök egy ilyen sztorihoz. A kis csapatuknak köszönhetően a humor is teret kap, de nem erőltetett vicceken keresztül, hanem sokkal inkább egyszerűen csak a stílusukból adódóan.

Need For Speed

Aztán van nekünk bőven izgalmas és látványos akciójelenetünk is, de szerencsére nem ez az egyetlen, amivel el akarták adni a filmet. Ami különösen jó bennük, hogy nem az unalomig látott autósüldözést láthatjuk százezredjére, hanem meglepően eredeti pillanatoknak lehetünk tanui, ráadásul ha csavarral nem is, de váratlan meglepetéssel rengetegszer szolgál. A 3D-s verzió szükségességét persze sokan bírálni fogják, mert egy bizonyos mértékű térhatáson túl nem nyújt többet, viszont szerintem szükséges ahhoz, hogy észrevétlenül is belemerüljünk ebbe a világba. 

Need For Speed

Bár vannak kiszámítható dolgai és pár apró hiányossága és tévedése, de a Need For Speed összességében egy rendkívül meglepő, feszült, rendhagyó és végig nagyon üdítő alkotás, amely a több, mint két óra alatt egy percre sem enged körbenézni a teremben, nem tudod levenni a szemed a képernyőről. Azokkal a bizonyos apróbb logikai hibákkal kapcsolatban pedig csak annyit, hogy egy ilyen stílusú filmet nézve nem szabad fennakadni olyan apróságokon, mint a már most sokak által bírált laptopos jelenet, hiszen annyira nincs jelentősége a film szempontjából és még egy jót is tudunk rajta nevetni. Mindenkinek csak ajánlani tudom, mert lenyűgöző, de nem közönséges szórakoztatást nyújt és kivételesen még a vége sem lett giccses, vagy szánalmas, sokkal inkább felemelő, de leginkább nagyon, de nagyon menő. 

Need For Speed

Eredeti cím: Need for Speed
Műfaj: akció
Rendezte: Scott Waugh
forgatókönyv: George Gatins, John Gatins
Zene: Nathan Furst
Fényképezte: Shane Hurlbut

Szereplők: Aaron Paul, Dakota Johnson, Imogen Poots,
Dominic Cooper, Michael Keaton, Rami Malek, Ramon Rodriguez, Scott Mescudi


Bemutató dátum: 2014. március 13.
Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott
szinkronizált

Lájkold vagy oszd meg ismerőseiddel. Csatlakozz közösségünkhöz Facebookon! Csekkold videóinkat a Youtube-on.

Megosztás facebookon