asdf

Kínos kínlódás a panelben

  • Szerző: Simon
Bérház, panelház egyre megy. A szomszédok csak köszönésből ismerik egymást. Tudod kik ők? Mit rejtegetnek az ajtajuk mögött? Együtt élünk, életünket csak egy vékony fal választja el, de kínunkat vagy örömünket a szomszéd nem ismeri. Ha valami ki is hallatszik a falak mögül, kínos csönd övezi. Pálfi György elmeséli a maga kicsavart módján egy panel lakóinak életfirkáit.
A film díszbemutatójának egyik kiemelkedő momentuma volt, hogy a rendező beszélt a filmjéről, a Szabadesésről. A hét történet összefüggéseiről mesélt, melyek elsőre különálló drámai groteszk történeteknek tűnnek. Dráma fekete humorral. A film nem csupán arról szól, hogy valaki megunva életét, leugrik egy panel tetejéről, majd a sikertelenséget követve Sziszifuszként folytatja próbálkozásait. Itt a hat plusz egy kerettörténet sokkal mélyebb dolgokat, érzelmeket takar úgy, hogy azt érzi az ember, hogy a realitásnak aligha köze va hozzá. Mi rejlik Pálfi szellemi falai mögött?
Szabadeses_03
A film középpontjában Molnár Piroska a Néni áll, aki az öngyilkosságban látja a megoldást saját kínjaira. Nincs valódi történet, csak úgy történnek dolgok, mint a mindennapokban. Kis magyar valóság, ami a megunt hétköznapokra kihegyezve, a maguk fanyar jellemrajzával mutatja be az érzelmi defektek sokaságát.
 
Leéled az életed egy panelban, ugyanazzal a társsal. Már nincs semmi, csak a vég. Nem tudod mikor érkezik, de nem is tudod siettetni. Unalom. Förtelmes unalom.  Régóta élnek együtt. Megvannak a szokásaik. Ha betelik a pohár, véget kell vetni mindennek. De mi van akkor, ha ez nem megy? A várva várt halál nem érkezik.
Szabadeses_01
Keser humor keretében szétgurulnak az üres pillepalackok, kitörik a bevásárlókocsi műanyag kereke, eltörik a szemüveg szára. De Ő megáltalkodott és újra kezdi. Ahogy újra felmegy a panel lépcsőin, megismerjük a hétköznapi panel 7 ajtajának kínos, ámbár kényszeredett mosolyra fakasztó történetét: a cinikus panel rejki mesterét, a teljesen megtisztult vadász és felesége történetét, a hármas szex mangatikus frivolitását, a fordított szülést levezető orvost, a fiatal család furcsa gyermekeit, a élő halotti tort, ahol mindenki ismer mindenkit, de ketten az ismeretlenség meztelenek érzésével küzdenek. A jelenetek bántóan öszinték, az együtt élés furcsa pillanatait már már karikatúrává formázza, olyanyira, hogy a néző kénytelen kelletlen nevetni az eseteken. Minden egyes történet fő szála az emberi kapcsolatok, a megszokásból kialakult függőség a másiktól, amelyet márcsak elszakítani szeretnénk. A kapcsolatokat csak elfogadjuk és csak a társadalmi elvárások miatt mosolygunk, élvezzük, de alpajaiban tudjuk ez csak kínlódás.
Szabadeses_09
A film mélységét erősíti Pohárnok Gergely operatőr rendkívüli képi világa, amely hol sokkolóan öszinte, hol vicces, és van amikor egyszerűen feszültséget kelt egy vajas zsemle párizsi kombóval. Pálfinál már megszoktuk a a groteszk feszültséget. Nem az első filmje, amiben bizonyítja: világa fanyar, keserédes valóság. Pálfi filmje a Karlovy Vary Fillmfesztiválon besöpört három díjat, és most Chicagoba készül versenyezni. A Szabadesés tipikusan az a film, amit meg kell egyszer nézni, majd még egyszer és még egyszer. Közben időt kell hagyni arra, hogy leessen a történet lényege. A szürreális világ megemésztése akkor történik meg, amikor a néző otthon a fotelban ülve csak annyit mond: Basszus!
 

SZABADESÉS

Színes, magyar, dél-koreai, francia film

Szereplők: Molnár Piroska, Benedek Miklós, Tenki Réka, Trill Zsolt, Nagy Zsolt, Bordán Irén, Jordán Tamás, Hegedűs D. Géza és még sokan mások

Hossz: 80 perc

Országos bemutató: 2014.09.25.

Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott

Rendezte: Pálfi György

Írta: Ruttkay Zsófia, Pálfi György

Producer: Pusztai Ferenc (KMH Film)

Fényképezte: Pohárnok Gergely

Vágó: Lemhényi Réka

Zene: Amon Tobin

Hang: Zányi Tamás

Díszlet: Láng Imola

Jelmez: Szakos Kriszta

Forgalmazó: Vertigo Média

Megosztás facebookon