asdf

X-akták: A hangulat a régi, de a történet már korántsem

Tizennégy évvel a sorozat, és nyolc évvel az utolsó mozifilm után a legendás „paranormális” nyomozópáros, Fox Mulder és Dana Scully visszatértek, hogy újra a földönkívüli életformák és megmagyarázhatatlannak tűnő jelenségek után eredjen. Teszik mindezt egyelőre több-kevesebb sikerrel.

Újra megnyitották a rejtélyes ügyosztályt

Az X-akták azon kevés sorozat közé tartozik, ami kilenc évadot és két önálló mozi-filmet is megélt, ráadásul olyan mitológiát épített/dolgozott ki, ami több millió rajongó kíváncsiságát kellette fel és elégítette ki. Az új, számszerűen a tízedik évadhoz kiadott rövid werk-filmben Gillian Anderson (Sully ügynök) úgy nyilatkozott, hogy el tudja képzelni, hogy milyen érzés lehet a rajongóknak újra meglátni a cold open után megjelenő főcímet a klasszikus aláfestő soundtrackkel. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy nálunk csak David Duchovny és Chris Carter akarta jobban, hogy a kilencvenes évek kultikus ügyosztályának vezetői leporolják a fakó, sárgás barna irattartókat, amik telis-tele vannak izgalmasabbnál-izgalmasabb esetekkel. A sorozat két atyja az évek során szinte minden interjúban elmondták, hogy tervezik a visszatérést és ennek érdekében hajlandóak bármit megtenni. Végig megalkuvás nélkül hittek abban, hogy Mulder ügynök egyszer újra jelvényt és fegyvert tud ragadni. Igazuk lett, bár azt hozzá kell tenni, hogy a körülmények mostanra alakultak úgy, hogy összejöhetett a nagy renuin.

De miről is szól az új évad? Kicsit az volt az érzésem, hogy Chris Carter a saját antitézisét állította fel. Nekem, mint óriási ufó-rajongónak, mindig is a földönkívüli lét egyik „bizonyítéka” volt a sorozat. Mulder-ben magamra ismertem, és nem azért, mert annyi megmagyarázhatatlan jelenséggel találkoztam volna az életem során, hanem, mert annyira nem vagyok önelégült és gőgös, hogy azt gondoljam: a borzasztóan tágas világegyetemünkben az ember lenne az egyetlen értelmes, fejlett lény, vagy, ha igen, akkor nagyon nagy gond van.

x_aktak_jelenet_keoAz új alapkonfliktus szerint minden, amit eddig az elmúlt kilenc évben megtörtént, csak egy óriási félrevezetés volt, semmi több. A kormány és egy arctalan titkos szervezet manipulációja a földönkívüli invázió - roswell-i incidenstől kezdve egészen az 51. körzetig - hiedelmének terjesztése, miközben a valóság az, hogy a csészealjban érkező idegenek csupán segítő szándékkal érkeznek/érkeztek hozzánk: nem akarják, hogy az emberiség a saját gyarlósága végett kipusztuljon. Üde perspektívája ez az földönkívüli-témakörnek, főleg annak tükrében, hogy nyakunkon van  a végtelenül sablonosnak tűnő A függetlenség napja 2. Bizonyos mértékben Chris Carter eléggé kiábrándult a saját országából és a saját kultúrájából/társadalmából.  Ezért nem lehet hibáztatni. Ha csak a saját portákon nézünk körül, akkor látni fogjuk, hogy manapság magyarnak lenni sem divat. Nem bír birokra kelni a vadkapitalizmussal, a mértéktelen vásárlási lázzal, a cél nélküli fegyvertartással, a túlzott erőszakkal és az emberek disznótartására hajazó – a street-és fast food éttermek térnyerése – felhizlalásával. Ezeket a gondolatébresztő magokat szépen elásta a jelenetek és dialógok mögé. Az, hogy végül ebből virágzó növény lesz-e, csak és kizárólag tőled függ, mert a te értékrendet, hitvallásod és szabályrendszered fogja megöntözni, gondozni. Ebből a szempontból a történet teljes mértékben az X-akták profiljába vág, ugyanis világéletében elég kevert műfajban szolgálta a rajongókat.

x_aktak_jelenet_kep_2A szezonnyitó zárásában rejtélyesen bevezették a nagy Big Boss-t, aki a háttérből irányítja a folyamatokat. Első sorban a földönkívüli technológiát használja fel arra, hogy az amerikaiak életére törjön, továbbá a tömegek fogyasztásának szabályozásával a saját igényei szerint próbálja meg szabályozni az emberek viselkedését, hozzáállását. Ennek a koncepciónak első ránézésre elég Illumináti-szaga van. Ha ügyesen kibontják, akár még jó is lehet!

Hiába a sok apró pozitívum, nem tudom jó szívvel azt mondani, hogy maximálisan kielégítőre sikeredett volna a visszatérés, ugyanis a „pilot” kimondottan gyengére sikeredett. Az ikonikus szereplőpáros újbóli összehozására, az új irányvonal lefektetésére és a fun service „szivattyújának” beindítására nem volt elegendő a negyvenkét percnyi tiszta játékidő. Ezért tűnhetett kapkodósnak, összecsapottnak és meglehetősen felszínesnek a nyitó epizód. Általánosságában véve a narratívából hiányzott az a különös, tarkóbizsergető érzés és atmoszféra, ami miatt az X-akták „földönkívüli” magasságokba tudott emelkedni. Bőven voltak hibái kezdve az álmoskás tempótól kezdve az elgyűrt dialógokon át a háttér nélküli felvezetett karakterekig. Őszintén meg tudom érteni azokat a rajongókat, akik az első, keserű korty kör után nem kívánnak többet rendelni Chris Carter-koktéljából. Nekik üzenném, hogy az igazi, édes-alkoholos réteg csak a „pilot” után következik.

Ezen a ponton eljutottunk a második epizódhoz - nekem a kettő együtt volt a nyitány -, ami visszaadta a hitemet. Igaz, hogy visszaálltunk az egy ügy-egy eset szerkezetre, de ezt a legkevésbé sem bánom. Chris Carter és csapata továbbra is tud nagyon bizarr dolgokat írni, amiért kifejezetten hálás vagyok. A kutatóintézetben látott gyerekek közel álltak ahhoz, hogy a sokkoló jelentként aposztrofáljam.

Az eszenciája, miszerint a sorozat továbbra is karakter- és nem történetközpontú, szerencsére továbbra is megmaradt. Olyannyira, hogy megpróbáltak még mélyebbre ásni Mulder és Scully-jellemében. Láthatjuk, hogy miként dolgozták fel a közös gyermekük elvesztését, ennél fogva érdekes drámai és érzelmi utazásra van kilátás. A két vezérkarakter továbbra is tökéletes inverze-egymásnak: amíg Mulder megtestesítő a hívő - nem vallásos szempontból - embert, addig Scully ballance-ként két lábon áll a földön. Mivel a tudomány elkötelezett híve kizárólag abban hisz - először -, amit tesztekkel és vizsgálatokkal alá tud támasztani. Ettől olyan jó a párosuk, mert nem kötelező elemként vannak összepárosítva, hanem tényleg kiegészítik azért, mert kiegészítik egymást. Egyik sincs a másik alá rendelve, és ez óriási fegyvertényt jelent.

Ha már az esszenciánál tartunk: még mindig a David Duchovny-Gillian Anderson párosa a szíve és lelke a szériának. Nélkülük korántsem tudna működni a sorozat. Még ennyi év után is nagyon dinamikus a párosuk. Minden dialógjuk, paradox-módon, akkor is erőteljes, amikor gyenge. Az a bizonyos kémia, amire annyiszor-annyihelyen hivatkozunk, szintén megvan.

x_aktak_jelenet_kep_3

Valódi díszletek és végtelen fanatizmus

Nagyon érdekesnek találom az X-akták felélesztésének háttérfolyamatát. A látványtervezők elmondták, hogy a pilotban látott csészealjat valóságban is megépítették: tizenhárom méteres lett, amit darabokként szállítottak a forgatási helyszínre. A becsapódás és maga a repülés természetesen az effekt-mesterek dolga volt, a földet érés pillanatában azonban tényleg „beleharaptak” egy nagyot a földbe. Az ígértek szerint a későbbiekben a többi fura lény is sajátos maszkos megjelenést kap, amin csak némi vizuális utómunkát használtak. Hasonló a helyzet a harcjelenteknél is. A kaszkadőrmutatványokért felelős szakember(nő) rengeteg izgalmas tényt fedett fel. Többek között azt is, hogy egy-egy összecsapás koreográfiáját az adott helyszín - szoba, külső – határozza meg, illetve, hogy rengeteg mindent bevállalt a két vezető színész is. Chris Carter szerint végig a valódiasságra, a hihetőségre törekedtek.

Mulder még mindig népszerű

A FOX még úgyis nagy kockázatot vállalt az X-aktákkal, hogy tudták, nagyot nem éghetnek. Ettől függetlenül a rajongók és a szakmai fogadtatás miatt az utolsó pillanatig bennük lehetett a félsz, hogy mi lesz akkor, ha nem sikerül felrázniuk, megfiatalítaniuk, érdekessé és izgalmassá tenniük az egykor oly népszerű sorozatukat. A premier számait nézve abszolút semmi alapjuk nem volt az aggodalomra: az X-akták új részére tizenhatmillió amerikai néző volt kíváncsi. És ami ennél is fontosabb: a kereskedelmileg fontos 18-49-es korosztályban - reklámozók számára roppan fontos csoport - lehengerlő hat milliós nézettséget ért el. A folytatást ellenben már közel sem várták ilyen lelkesedéssel: a pilot hibái végett elvesztették a nézők felét, ám a közel tízmilliós összesített nézettség, és a hárommilliós korcsoportbeli eredmény bőven elegendő ahhoz, hogy megkapja a berendelést a folytatásra, hiszen jelenleg az X-akták a FOX és az országos szériák legsikeresebb darabja.

Így kell márkát reklámozni!

Ritkán találkozok kreatív sorozat-vagy film reklámmal, ám, ha azon ritka alkalmakkor, amikor az élet az utamba sodor egyet, akkor nem mehetek el mellette szó nélkül. A social-média térnyerésével kevesen szánnak időt és energiát arra, hogy nyissanak az outdoor-megoldások felé. Pedig egy tévésorozatnak azért megvan az elegendő budget-je ahhoz, hogy látványos marketinggel megoldásokkal hívják fel a figyelmet a sorozatukra.

x_aktak_marketing_kampany

x_aktak_marketing_kampany_2

Szerencsére az X-akták esetében a FOX marketingesei alaposan „kiengedték a szellemet a palackból”: megépítettek egy komplett csészealjat, ami köré komoly performance-t is rendeztek: a kormány kirendelt emberei látványosan fertőtlenítik az idegen eredetű tárgyat. Azért is remek ötlet, mert a mai világunk egyik „halálos” betegsége a kényszeres fotófeltöltés áttétes hashtageléssel, így egy ilyen kép futótűzként tud(ott) terjedni a világhálón és a Galaxisban.

Megosztás facebookon