Homályos és olykor nyomasztó, akárcsak az élet
- Dátum: 2014. június 25. 11:20
- Szerző: Medve Pál
Yesim Ustaoglu, a film rendezőnője előszeretettel dolgozza a fel a török vagyontalan rétegek melankolikus históriáit. Szerzői képei az elnyomott emberiség problémáival foglalkoznak, mint például a fiatalkori szerelem traumái, a családokon belüli erőszak és válás. Emir Kusturica (Cigányok ideje) szürreális balkáni témáira hajaz Ustaoglu is, csak egy jóval sterilebb, kevésbé abszurd történetvezetéssel.
A pokol kapujában, Zehra (Neshlian Atagür) és Olgun (Baris Hacihan) történetét meséli el, ahogyan várják egy országúti étteremben, hogy történjen az életükben valami érdekes. A főhősnő nem a karrierista életforma szerint cselekszik, motiválatlan bármilyen mélyszegénységből való kitörésre. A generációkkal előtti társadalmi normák – melyet családja példáz – és a felgyorsult modernkor párkapcsolati szokások kereszttüzében igyekszik megtalálni az igaz szerelmet. Az évtizedek óta mélyszegénységben élő famíliák leszármazottai már nem próbálkoznak a kitöréssel, mondhatni belenyugodtak a kilátástalan helyzetbe, és az élet más területein keresik a boldogságot. Olgun csak álmodozik a gazdagságról, de nem az élet keménymunkájával szeretné ezt elérni, hanem a televízióban látott „Áll az alku” játékával. Zehrával ellentétben legalább tart valamilyen cél felé, de a családi problémái és az őt körülvevő toprongyos környezet csak még lejjebb húzza, majd börtönbe juttatja.
A hideg és fagyos bányászváros füstös, sötét tónusú képei a film elejétől nyomasztó hatást keltenek. A lassú, arcok előtt elúszó kameraképek a nézők személyes terébe igyekeznek beletolni a történet súlyosságát. A cselekmény ráérősen kalandozik a nincstelenek életében, egy art filmhez hasonló tempót tart végig. A játékidő első harmadában a kései pubertás kort élő főhősnő egy középkorú kamion sofőr mellett tapasztalja meg a párkapcsolati életet és a szexualitást. Naivitása és a szavak nélküli kommunikációja az országúti futárral tragédiába torkollik. A nem várt gyermek születése és az ebből adódó társadalmi kivetettség belső őrlődésre kényszeríti Zehrát. A tradicionális, évtizedekkel elmaradott normák alapján lehetetlen helyzetbe kerül, és a kilátástalanságban még mélyebbre süllyed. Az utolsó harmad sokkoló képsorai beleégnek a néző retinájába. A tragédiák tömkelege után Olgun és Zhera is eléri az álmait, de nem olyan úton és elégedettséggel, ahogyan az életbe való lépés elején eltervezték.
A külső, felgyorsult világ civilizációja érintkezés nélkül felemészti az elmaradottabb területeket. A nyomor és fejlődés között csak szakadék lehet, amelybe a feltörni vágyók rendszerint belezuhannak. Komolyabb gondolatokat is ébreszthet a film mögöttes tartalma, ugyanis országunk szomszédságában, kelet felé haladva a Balkánon megannyi hasonló helyzettel találkozhatunk. Yesim Ustaoglu a nélkülöző rétegek problémáira hívja fel a figyelmet, valamint arra, hogy az évtizedes elnyomottság a jövő generációinak életét is tönkreteheti.
Összességében, a melodrámák lassú folyású filmjei között nem alkot maradandót, de egy egészestés szegénységről való elmélkedésre több, mint kiváló. Ha kaphatóak vagyunk a tabuk nélküli témák boncolgatására és nem rettenünk el a valós, minimalista sokkoló képektől, és legfőképp bírjuk a „művészfilmes tempót”, akkor, bátran ajánlott megtekintésre.
Színes, feliratos, török-francia-német dráma
Eredeti cím: Araf
Írta és rendezte: Yesim Ustaoglu
Producer: Yesim Ustaoglu, Catherine Dussart, Michael Weber
Fényképezte: Michael Hammon
Vágó: Naim Kanat, Mathilde Muyard, Svetolik Zajc
Szereplők: Neslihan Atagül, Baris Hacihan, Özcan Deniz, Nihal Yalcin
Hossz: 124 perc
Országos bemutató: 2014.06.26.
Forgalmazó: Vertigo Média Kft.
Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott
Csatlakozz közösségünkhöz a Facebookon! Csekkold videóinkat a Youtube-on.