asdf

Egy majdnem tökéletes film egy tökéletes napra

  • Szerző: Medve Pál
Nehéz háborús tematikájú nagyjátékfilmeket készíteni manapság, hiszen a hollywoodi filmgyártás sajátos, pátosszal és giccsel átitatott elbeszélésmódja teljesen elidegeníti a nézőket a mozivásznakon ábrázolt konfliktusoktól. Erre az agyonjáratott sablonra cáfol rá az Egy tökéletes nap komikus, ám annál fajsúlyosabb mondanivalójával.

Jugoszláv háború egy új nézőpontból

Egy nemzetközi segélyszervezet dolgozói azon fáradoznak, hogy kiemeljenek egy ivóvizet szolgáltató kútba dobott hullát, ami 24 óra múlva megfertőzi a lakosság vízellátását. Az Egy tökéletes nap szinopszisának bátorsága, hogy – a sok fegyverropogást ábrázoló háborús filmmel ellentétben – végre merészel teljesen más, hétköznapinak mondható perspektívából elbeszélni egy háborús konfliktust. Végre nem azt látjuk, hogy melankolikus hegedűszóló közben elporladnak a hős katonák a csatamezőkön, hanem sokkal inkább egy komikus hangvételű megközelítését kapjuk a témakörnek. A szereplők egytől-egyig hősök, de a hétköznapi fajtából. Az erényeik nem a harc, a patriotizmus és az erőszak, hanem a segítség, és a háború okozta borzalmak enyhítése. A segélyező kompánia főnöke Mambrú (Benicio Del Toro), aki a tapasztalt krízis kezelő mindent megtesz, hogy a 94-es békeszerződés után is helyreállítsa a lakosság biztonságát. Társai a háborús zöldfülű Sophie (Mélanie Thierry) és a szókimondó B (Tim Robbins) segítik a főhős misszióját.

Jól működő karakterek

Az Egy tökéletes nap egyik legnagyobb erénye, hogy remek karaktereket mozgat a cselekményében. A háborús infernó közepette olyan szerepeket kapunk, akik mindannyian a fegyveres harcok felett állnak. Komikus és életszerű párbeszédeikkel, szituációikkal kellemes légkört teremtenek a pokolban, ezáltal fogyasztható köntösben prezentálják a Jugoszláv háború hányattatásait. Márpedig a sok szenvedés és népirtás, ami a térségben zajló konfliktust jellemezte bizony nehezen emészthetőek. A komikus hangvétel ellenére nem csúszik el a film az idióta vígjáték kategóriájába. A humor jól oldja a háttérben zajló háborús események feszültségét, ám mindeközben érzékeljük a helybéliek sorsának súlyosságát is. Remekül balanszírozott narratíva ez a módszer, a nézőnek egyszerre van feel-good érzése a reményekkel teli szereplőktől, de a közben folyamatosan érzékeltetve van helybéliekre kihegyezett tragikus történetszál is.

Továbbá az is értékelendő a film rendezőjétől (Fernando León de Aranoa), hogy bravúrosan elkerülte a háborús filmekre jellemző didaktikusságot. Bár a forgatókönyvbe bekerült egy kisfiú, akinek – mondani sem kell – tragikus sors van a háta mögött, ám mégis mindenféle giccstenger nélkül sikerült beilleszkednie a történetbe. Ha szőrösszívűen kritizálni akarom a filmet, akkor felróható a női karakterek (Mélanie Thierry és Olga Kurylenko) kissé elnagyolt jellemrajza. Főként az utóbbi felügyelőt alakító Kurylenko lógott ki kicsit a történetből, mivel keveset adott hozzá személyével. Viszont a B-t alakító Tim Robbins egy zseniális humorforrás. A mára megöregedett színész legenda az egyik fénypontja volt a mozinak.

Az Egy tökéletes nap befejezése egyszerűen zseniális. A filmet lezáró képsorokban minden megtestesül, ami a háborút jellemezi: bürokrácia, korrupció, erőszak és kilátástalanság. Majd a totális vesszőfutást a klasszikus deus ex machina menti meg a kárhozattól. Ritkán látunk mozifilmben a görög drámákat idéző lezárást, emiatt is egy bátor és egyedinek mondható alkotás az Egy tökéletes nap.

A könnyedebb hangvételben készült háborús témák is képesek elgondolkodtatni és egyszerre szórakoztatni is. Bátran ajánlom mindenkinek, aki kapós a háborús filmekre, de szereti azokat új perspektívából is megvizsgálni.

MoziStar: 8,5/10

Egy tökéletes nap adatlap

Megosztás facebookon