Egy majdnem tökéletes film egy tökéletes napra
- Dátum: 2016. január 26. 12:05
- Szerző: Medve Pál
Jugoszláv háború egy új nézőpontból
Egy nemzetközi segélyszervezet dolgozói azon fáradoznak, hogy kiemeljenek egy ivóvizet szolgáltató kútba dobott hullát, ami 24 óra múlva megfertőzi a lakosság vízellátását. Az Egy tökéletes nap szinopszisának bátorsága, hogy – a sok fegyverropogást ábrázoló háborús filmmel ellentétben – végre merészel teljesen más, hétköznapinak mondható perspektívából elbeszélni egy háborús konfliktust. Végre nem azt látjuk, hogy melankolikus hegedűszóló közben elporladnak a hős katonák a csatamezőkön, hanem sokkal inkább egy komikus hangvételű megközelítését kapjuk a témakörnek. A szereplők egytől-egyig hősök, de a hétköznapi fajtából. Az erényeik nem a harc, a patriotizmus és az erőszak, hanem a segítség, és a háború okozta borzalmak enyhítése. A segélyező kompánia főnöke Mambrú (Benicio Del Toro), aki a tapasztalt krízis kezelő mindent megtesz, hogy a 94-es békeszerződés után is helyreállítsa a lakosság biztonságát. Társai a háborús zöldfülű Sophie (Mélanie Thierry) és a szókimondó B (Tim Robbins) segítik a főhős misszióját.
Jól működő karakterek
Az Egy tökéletes nap egyik legnagyobb erénye, hogy remek karaktereket mozgat a cselekményében. A háborús infernó közepette olyan szerepeket kapunk, akik mindannyian a fegyveres harcok felett állnak. Komikus és életszerű párbeszédeikkel, szituációikkal kellemes légkört teremtenek a pokolban, ezáltal fogyasztható köntösben prezentálják a Jugoszláv háború hányattatásait. Márpedig a sok szenvedés és népirtás, ami a térségben zajló konfliktust jellemezte bizony nehezen emészthetőek. A komikus hangvétel ellenére nem csúszik el a film az idióta vígjáték kategóriájába. A humor jól oldja a háttérben zajló háborús események feszültségét, ám mindeközben érzékeljük a helybéliek sorsának súlyosságát is. Remekül balanszírozott narratíva ez a módszer, a nézőnek egyszerre van feel-good érzése a reményekkel teli szereplőktől, de a közben folyamatosan érzékeltetve van helybéliekre kihegyezett tragikus történetszál is.
Továbbá az is értékelendő a film rendezőjétől (Fernando León de Aranoa), hogy bravúrosan elkerülte a háborús filmekre jellemző didaktikusságot. Bár a forgatókönyvbe bekerült egy kisfiú, akinek – mondani sem kell – tragikus sors van a háta mögött, ám mégis mindenféle giccstenger nélkül sikerült beilleszkednie a történetbe. Ha szőrösszívűen kritizálni akarom a filmet, akkor felróható a női karakterek (Mélanie Thierry és Olga Kurylenko) kissé elnagyolt jellemrajza. Főként az utóbbi felügyelőt alakító Kurylenko lógott ki kicsit a történetből, mivel keveset adott hozzá személyével. Viszont a B-t alakító Tim Robbins egy zseniális humorforrás. A mára megöregedett színész legenda az egyik fénypontja volt a mozinak.
Az Egy tökéletes nap befejezése egyszerűen zseniális. A filmet lezáró képsorokban minden megtestesül, ami a háborút jellemezi: bürokrácia, korrupció, erőszak és kilátástalanság. Majd a totális vesszőfutást a klasszikus deus ex machina menti meg a kárhozattól. Ritkán látunk mozifilmben a görög drámákat idéző lezárást, emiatt is egy bátor és egyedinek mondható alkotás az Egy tökéletes nap.
A könnyedebb hangvételben készült háborús témák is képesek elgondolkodtatni és egyszerre szórakoztatni is. Bátran ajánlom mindenkinek, aki kapós a háborús filmekre, de szereti azokat új perspektívából is megvizsgálni.
MoziStar: 8,5/10
Egy tökéletes nap adatlap