asdf

3 film, amit még nem láttál a Bosszúállók rendezőjétől

  • Szerző: Medve Pál
2012 kultikus szuperhős film rendezője igen változatos és különleges életművet tudhat maga mögött. Egy kisebb csokorba gyűjtve olvashattok a kevésbé ismert, ám annál érdekesebb szerzői filmjeiről.

Joss Whedon az ezredforduló utáni évek legmeghatározóbb sorozat direktora volt. Megannyi kultikus sorozat rendezése és forgatókönyv írása fűződik a nevéhez, mint például a Firefly – A Szentjánosbogár és a Buffy, a vámpírok réme. 2010-ben a Marvel stúdió felkérte a Bosszúállók eposzának a megfilmesítésére, amivel a hollywoodi filmrendezők legmagasabb köreibe emelkedett.

Whedon karrierje kezdetén óriási sorozat rajongó volt. A TV-s szórakoztatás magasiskoláját járta, saját, egyedi készítésű „kábel sci-fieivel” és megannyi kultikus dráma széria vendég forgatókönyvírójaként és rendezőjeként. A sci-fi zsánert remekül használta a korai sorozataiban is. Steril, történet központú cselekményvezetésével, inkább az űrfilozófiára és drámára koncentráló filmes eszközeivel hamar kiemelkedett az egysíkú űroperák közül. Ezek az egyedi rendezői kézjegyek gyakran megjelentek a más műfajt követő filmjeiben is.

joss-whedon-is-our-leader-now

A Bosszúállókon és a televíziós munkái mellett, a nagyjáték filmjei a klasszikus rendezési formulát követték. Készített már zenés minisorozat paródiát nulla költségvetésből, valamint egy szöveghű Shakespeare komédiát is. Az egész estés Whedon mozik kevésbé veszik komolyan magukat. A rendező által írt karakterek humora és egyénisége messze túltesz bármely eposzi tucat hős személyiségén. Gondoljunk csak a Bosszúállók csapatára: Vasember és Thor emlékezetes egysoros beszólásaira, vagy a zseniálisan megírt karakter drámákra, ahogyan a hősök a válság és a siker mérlegén egyensúlyoznak.

Serenity /2005

Az Emmy díjas Firefly – Szentjánosbogár egészestés nagyjáték filmje a Serenity. A 2002-ben startoló sci-fi széria univerzumában játszódó kaland nagy rajongótábort tudhat maga mögött. A Szentjánosbogár ismerete nélkül is kiváló szórakoztatást nyújt Whedon egyedi űr mesevilága. A kozmosz témájának boncolgatása és az egysoros gagekkel teletűzdelt mozi mára már kultikussá nőtte ki magát a science fiction rajongók körében. A rendező mesterien bánt itt is a történetvezetéssel és a karakterépítéssel is, minden területen egy masszív egésszé vált a film. Sehol egy felesleges sallang, a teljes 120 perces játékidő alatt nem marad hiányérzet a nézőkben. A cselekmény középpontjában a sorozatból ismert főhőse, Malcolm Reynolds űrcowboy karaktere áll, aki kétes üzleti ügyekkel és gyanús fuvarokkal foglalkozik a Serenity-nek keresztelt űrhajóján. Utazásai során felvesz egy orvost, és annak telepatikus képességekkel megáldott kishúgát, akikről kiderül, hogy az univerzum egy felsőbb hatalma hajtóvadászatot indított. Vegytiszta akció sci-fi, komplex sztorival és szereplőkkel, minden science fiction rajongónak kötelező!

Dr. Horrible’s Sing-Along Blog / 2008

Whedon, Neil Patrick Harris főszereplésével egy szűk háromnegyedórás minisorozat paródiát direktált szinte nulla költségvetésből. A rövid, mondhatni TV-filmet, 3 fejezetre osztotta, amelyben Dr. Rettenet (Neil Patrick Harris) lázasan küzd azért, hogy felvételt nyerjen a Rossz Ló vezette Gonoszok Gonosz Társaságába. A rettenetes professzor pikareszk kalandjai közepén igyekszik megtalálni az igaz szerelmet is, azonban Kalapács Kapitány minden erejével azon van, hogy megakadályozza a nagy lamúr kibontakozását. A rendező a hős zsáner toposzait figurázza ki, valamint zenés betétekkel tartja fent a humorfaktort. A miniszéria forgatása amatőr módszerekkel és eszközökkel zajlott, ugyanis Whedonnak nem volt meg a megfelelő költségvetése egy egész évados vígjátékra. A végeredmény a pénzhiány ellenére zseniális lett. Könnyed esti kikapcsolódás, Neil Patrick Harris jutalomjátéka pedig mindenképp megér egy megtekintést! A teljes film ingyenesen megtekinthető és letölthető az iTunes-ról.

Sok hűhó semmiért / 2012

Az irodalomtörténelem egyik legmeghatározóbb Shakespeare művét gondolta újra Joss Whedon. Az eddigi feldolgozások, mind szövegben és látványban az eredeti mű koncepcióját követték, ami ma már inkább elavultnak számítanak. A rendező élt az alkotói szabadságával, és XXI. századi környezetbe helyezte el a klasszikus XVI. századi komédiát. Az eredeti dialógusokat meghagyta, amiket az újkor környezetének és színészeinek a játékával igyekezett feldobni, nagy sikerrel. Elrettentő lehet a Bosszúállók vizualitásához szokott nézőknek, hogy a teljes játékidő képe fekete-fehér, többnyire zárt szituációs játékokkal dolgozik, és nem használ nagyobb tereket. Enyhén hajazva a színházi rendezés módszereire. Ez azonban, csak a rendező innovatív képességeit magasztalja, ugyanis az életműve alapján kijelenthető, hogy bármely filmes zsánerhez nyúl, az arannyá változik. Ilyen merész és egyedi alkotás a Sok hűhó semmiért is.

Joss Whedon napjainkban sem tétlen, már gőzerővel forgatja a Bosszúállók második epikus epizódját az Age of Ultron-t.

Csatlakozz közösségünkhöz a Facebookon! Csekkold videóinkat a Youtube-on.

Megosztás facebookon