asdf

Bűn és bűnhődés, avagy a jogászi ballépés

  • Szerző: P. Kristóf
Ridley Scott legújabb filmje egy drogügyletekbe keveredett ügyvédről szól Cormac McCarthy első saját forgatókönyve nyomán. Ezek alapján minden filmrajongó álma válhatna vele valóra, de sajnos nem ez történik, a helyzet ennél jóval kínosabb. Bűn volt ennyit fektetni ebbe a filmbe...

Úgy látszik az idei november az októberi dömping után nem hogy lapos, de egyenesen a csalódások hónapja filmes szempontból. Bret Easton Ellis forgatókönyve és a belőle készült Vétkek völgye siralmas lett, rossz volt nézni. Aztán itt van Cormac McCarthy, akinek a regényéből például a zseniális Nem vénnek való vidék készült, megírta A jogász forgatókönyvét, de szintén mellé nyúlt vele. Úgy látszik, hogy az írók nem képesek igazán jó, működőképes forgatókönyveket készíteni. Ezúttal ezt se Ridley Scott rendezői munkája, se a rengeteg felvonultatott sztár nem tudja kompenzálni.

A jogász

Talán a kínos szó jellemzi a legjobban ezt az alkotást, ugyanis rendkívül kínosan érezzük magunkat miközben nézzük. A legtöbbször nem is érthető, hogy miről van szó, vagy egyszerűen semmi értelme az adott jelenetnek. Várjuk, hogy majd később valami nagyobb tervben összeérnek a szálak, de sajnos nem. A kezdéskor egyből egy intimnek és szexinek szánt jelenetet láthatunk Penelope Cruz és Michael Fassbender, két kiválló színész között, ami már-már röhejesen rideg. A képkockákat nézve az jutott eszembe, hogy olyan ez az egész, mintha kiherélték volna ezt a filmet: egyáltalán nem tökös. 

A jogász

Érdemes megfigyelni, hogy az egyes sztárok milyen apró megjegyzéseket tesznek a filmjük minőségére közben, mintegy beismerve, hogy valóban nem jó. Ez mondjuk kifejezetten tetszett benne. El is gondolkodtam azon, hogy vajon nem szándékosan lett e ilyen. Végülis a bűn világát, a kokainbizniszt próbálja nekünk bemutatni, ehhez mérten teljesen érzelemmentes és egyben értelmetlen is. Ha ez volt a szándékuk, akkor jó munkát végeztek, valóban ezt közvetíti, csak sajnos ez egyáltalán nem szórakoztató. 

A jogász

Aztán körülbelül egy órányi szenvedés után végre történik valami, végre a rengeteg értelmetlen beszélgetés és semmitmondó snitt után egy kis akciót láthatunk. Erre nem lehet panasz, ezt tényleg jól megcsinálták, rendkívül profi, pontos és halálos. Csak túl későn jött és kevés, bár ezután egyre sűrűbben láthatunk Ridley Scott-tól megszokott kegyetlenkedéseket, melyek ezúttal sajnos a film csúcspontját képezik. Ha a színészek hozzájuk méltóan alakítottak volna, akkor ez akár egy jó film is lehetne, de egy részről a párbeszédek ásítósan semmitmondóak, a jelenetek között nincs kohézió és ezek a kivétel nélkül zseniális színészek életük legrosszabb alakítását nyújtják. 

A jogász

A filmnek mégis a teljes érzelemmentesség és az értelmetlenség lett a veszte. Annyira nem valóságos, mintha egy műfajparódiát látnánk. Kétségtelen, hogy vannak azért jó pillanatai is, például a vége felé a halálról elmondott monológ kifejezetten mély lett. A vér is szépen folyik, de az összes többi egy erőtlen Tarantino-pantomimnak hat. Nem teljesen kudarc, de távol áll a jótól, inkább csak a pár szép pillanata miatt megbocsátható félrelépés, de semmi több. Őszintén sajnálom, mert bár nem a mi hibánk, hogy nem tetszik, mégis olyan érzést kelt, mintha mi tehetnénk róla, hogy nem értjük, hogy nem látjuk át a mögötte rejlő zsenialitást. Persze csak azért, mert ezúttal nincs is, az egész egy szépen berendezett kirakat, ami mögött egy kifosztott üzlet lapul.

A JOGÁSZ (16)

 

Főszereplők: Michael Fassbender, Brad Pitt, Javier Bardem, Cameron Diaz, Penélope Cruz, John Leguizamo, Goran Visnjic, Bruno Ganz.

Fényképezte: Dariusz Wolski.

Látvány: Arthur Max.

Írta: Cormac McCarthy.

Rendezte: Ridley Scott

Mozibemutató: 2013. november 14.

Eredeti cím: The Counselor

Színes, feliratos angol/amerikai film

Műfaj: thriller

Gyártó: Twentieth Century Fox

Játékidő: 117 perc

Korhatár: 16


Megosztás facebookon