asdf

A titkot nem a szemekbe, hanem a történetbe zárták!

Egyetlen egy bajom van csak a Szemekbe zárt titkokkal: nem láttam az eredeti, az argentin verziót, amit az egyik legjobb idegen nyelvű thrillerként tartanak számon. Ettől függetlenül remek volt az amerikai feldolgozás, egyáltalán nem bántam meg, hogy megnéztem, pedig kialvatlanul, fáradtam ültem be az esti vetítésre.

Puska ide vagy oda: remekül felépített történetvezetés

A Szemekbe zárt titkok rendezője, Billy Ray a biográfiája szerint a direktori székben még elég tapasztalatlannak számít: ezzel együtt összesen három nagy játékfilmet rendezett, ezek közül A hazugsággyáras minősége azért nagyon alulról szagolta az ibolyát. Ellenben forgatókönyvíróként nagyon szép karriert futott be Hollywoodban: többek között az ő „tollából szökkent ki” Az éhezők viadala első részének és a Phillips kapitánynak a scriptje is. Ezúttal úgy döntött, hogy amerikai köntösbe bújtatja a 2009-es argentin Szemekbe zárt titkokat. Biztosra veszem - így láthatatlanban is -, hogy az eredetit nem lehet felülmúlni, hiszen az argentin filmesek köztudottan erősen „hallucinogén szereket” szednek, ettől függetlenül abszolút becsületesen, tisztességesen helyt állt. Kimerem mondani, hogy a Fogságban és a Holtodiglan után a Szemekbe zárt titkok az egyik legjobb újgenerációs amerikai thriller. Az eredeti alkotást Juan José Campanella rendezte és 2010-ben megkapta a legjobb külföldi filmnek járó Oscar-díjat. A történet szerint egy összetartó FBI csapat darabjaira hullik, amikor egyikük lányát brutális módon meggyilkolják. Ám 13 évvel a gyilkosság után olyan nyomra bukkannak, amely talán segít felgöngyölíteni az ügyet. Azonban egyikük sincs felkészülve a sokkoló titokra, amely átszövi a múltat és a jelent...

szemekbe_zart_titkok (6)

Minden közhely ellenére működik

Hiába építkezett a megszokott, agyonhasznált panelekből és műfaji eszközökből, ezúttal ez egyáltalán nem érdekelt. A történet, minden hibája ellenére, olyannyira magával ragadó volt, hogy egy pillanatig sem tudtam kiszakadni belőle. Pedig a vetítés kezdése előtt hullafáradtan, egész napos munka után, rosszkedvűen ültem be a terembe. Amíg ki nem hunytak a teremben a fények, azon gondolkodtam, hogy milyen jó lenne most otthon elnyúlni a kanapén egy közepes, agykikapcsolós sorozatrész és egy doboz hideg sör társaságában.

A legszebb az egészben, hogy abban a pillanatban, amikor elkezdődött a történet, minden bajomat, nyűgömet egy csapásra elfelejtettem. Nem voltak anyagi gondok, befizetetlen számlák, csak én voltam és a film. Nagyon egyenesen közölt. A legtöbb bérrendezéstől eltérően nem éreztem úgy, hogy fal van köztem és a rendező között. Ebben nagyszerepet játszott az is, hogy elképesztően erős volt a film hangulata, atmoszférája. Olyan acél hideg és szürke volt, hogy szinte láttam magam előtt, ahogy a kimondott és kimondatlan szavak megfagynak a színészek szájában. Ezen a téren erős párhuzamot érzek a Denis Villeneuve-féle Fogságban-nal, ami szintén hasonlóan nyomasztó, magával ragadó hangulattal bírt. Nem csak a történet és a csavar volt érdekes - végre egy olyan, ami nem csak megdöbbenteni tudott, hanem sokkolni is -, hanem a társadalmi és politikai háttérkritika. Remekül rávilágított arra, hogy a nagyobb jó elv alapján bárkit büntetlenül fel lehet áldozni. Ha a cél szentesíti az eszközt, akkor mindegy, hogy mit követünk el, a törvény előtt tiszták és becsületesek maradunk. Jól aláhúzták, megfogalmazták az információ hatalom hipotézist, ami a mai, aprópénzre váltott világunkban legalább olyan fontos valutának számít, mint a facebook like. A megszerzett tudás, információ birtokában jóformán Istent játszhatunk: önkényesen életet adhatunk és vehetünk el. Szabadságot és jobb életet is vásárolhatunk vele. Nincsenek korlátok, határok, erkölcsi szabályok. Ez a maga nevében elég félelmetes.

szemekbe_zart_titkok (20)

Külön hálás vagyok azért, hogy a flashback-es eszközzel nem öncélúan játszottak, hanem értelmet és célt adtak neki. Szükséges volt ahhoz, hogy a sok-sok történetmorzsa végül egy egységes masszává álljon össze. Fontos adalékanyag volt a jó színészi játék is. Kiváltképp Chiwetel Ejiofor karakterét emelném ki, akit hiába erőltettek néha kínos, erőtlen dialógusokba és szituációkba, mindent maximálisan megoldott. Ha tekintettel ölni lehetne, akkor Nicole Kidman már a sokadik életfogytiglant tölthetné. És még Julia Roberts sem lógott ki a sorból, pedig nehezen barátkoztam meg azzal, hogy rendőrnőt alakít. A mélydrámát viszont szépen megoldotta, annak ellenére, hogy itt-ott némi túljátszást éreztem a részéről, de ezt betudható annak, hogy nagyon akart bizonyítani.

szemekbe_zart_titkok (30)A vásznon látottak árnyékként követtek a kihalt, sötét sikátorokon keresztül. Amikor végre hazaértem a barátságos lakásba, örültem, hogy valódi, élő személy vagyok, nem pedig egy kifacsart figura vagyok a Szemekbe zárt titkok című filmben.

MoziStar: 8/10

Megosztás facebookon